« Terug

NVWA: Consument moet betere info krijgen over allergenen!

Uit eten.jpg25 mei 2022

Ondanks dat het wettelijk verplicht is, informeren de meeste bedrijven in retail, ambacht en horeca hun klanten niet goed over welke allergenen - waaronder gluten - in het voedsel of gerecht verwerkt is. Dat blijkt na een inspectie van de NVWA (Nederlandse Voedsel-en Waren Autoriteit) in 2021 onder ruim 5000 bedrijven. Bijna 3400 bedrijven kregen een waarschuwing en bijna 600 een boete.   

NCV-directeur Floris van Overveld bevestigt in het AD vandaag dat de kennis bij veel horecazaken nog tekortschiet over glutenvrij eten. ‘Het gaat er niet enkel om of een gerecht zelf glutenvrij is. Als de kok ernaast wél met granen in de weer is, kan er kruisbesmetting optreden.' Toch bespeurt hij een omslag ten goede. 'De horeca is zich hier steeds bewuster van, veel ondernemers willen zich bijscholen.' 

Lees hier het NVWA-bericht